Bezpieczny kierowca
20-letni MATEUSZ BARANOWSKI z Wa艂brzycha zdoby艂 tytu艂 "BEZPIECZNY KIEROWCA 2017”
Prius 3 - kontynuacja hybrydowej legendy
Dodano: 2010-05-22
Kiedy ponad 13 lat temu pokazano 艣wiatu Toyot臋 Prius – pierwszy seryjnie produkowany samoch贸d hybrydowy – wielu traktowa艂o go jako eksperyment in偶ynier贸w. W 艣wiecie lat 90. zdominowanym przez wielkie SUV-y i Vany, Prius szed艂 pod pr膮d trend贸w. I z biegiem lat dojrzewa艂 zdobywaj膮c coraz szersze grono Klient贸w. Dzi艣 Prius 3 jest najcz臋艣ciej kupowanym autem w Japonii. Na ca艂ym 艣wiecie z艂o偶ono ju偶 ponad 400 tysi臋cy zam贸wie艅 na ten model a po drogach porusza si臋 ponad milion hybryd. Najnowsza, trzecia generacja tego modelu zadebiutowa艂a kilka miesi臋cy temu w Europie. Wiosn膮 wjecha艂a r贸wnie偶 do polskich salon贸w Toyoty

Eko-dynamika
Prius pozostaje 5-drzwiowym liftbackiem wymiarami aspiruj膮cym do segmentu D. Nadal tak偶e opiera swoj膮 filozofi臋 na trzech filarach: po艂膮czonych z ekologi膮 niskich koszt贸w utrzymania, przyjemno艣ci z jazdy oraz stylu i ergonomii. Jednak tym razem mocniej zaakcentowano dwa ostatnie z nich. W efekcie sta艂 si臋 bardziej charakterystycznym i dynamicznym samochodem.
Jednak ekologia w po艂膮czeniu z niskim zu偶yciem paliwa pozostaje niepodwa偶alnym atutem tego auta. Bo czy jakiemukolwiek pojazdowi z tej klasy uda si臋 zu偶y膰 艣rednio 3,9 litra benzyny na 100 km przy zachowaniu emisji CO2 na poziomie 89g/km? Nie ma takiej szansy. Wymienione warto艣ci zu偶ycia odnajdziemy w autach o jedn膮 a nawet dwie klasy mniejszych. A wspomniany poziom emisji CO2 jest mo偶liwy do uzyskania jedynie przez ma艂e samochody miejskie. Tymczasem Prius pozostaje ultra ekonomiczny i ekologiczny gwarantuj膮c dynamik臋 oraz komfort jazdy auta rodzinnego. Warto doda膰, 偶e wspomniane zu偶ycie paliwa gwarantuje zasi臋g prawie 1150 km! Znowu dotykamy warto艣ci nieosi膮galnych dla konkurencyjnych aut z konwencjonalnym nap臋dem.
Z tego te偶 powodu Prius pozostaje na szczycie rankingu satysfakcji klienta JD Power w krajach szczeg贸lnie dbaj膮cych o 艣rodowisko – Anglii, Francji oraz Niemczech (lata 2008 - 2009).

Trzy zamiast dw贸ch
Do tej pory mogli艣my korzysta膰 z dw贸ch tryb贸w pracy nap臋du Priusa: Eco (optymalizuj膮cego zu偶ycie paliwa) oraz EV (jazda na samym silniku elektrycznym z „zerowym” zu偶yciem paliwa i „zerow膮” emisj膮). Teraz doszed艂 nam jeszcze trzeci – Power. Dzi臋ki zwi臋kszeniu pojemno艣ci silnika benzynowego (z 1,5 l do 1,8 l) oraz wzmocnieniu silnika elektrycznego, nowy Prius przyspiesza do 100 km/h w czasie poni偶ej 10 sekund staj膮c si臋 prawdziwym sprinterem w klasie hybrydowych aut rodzinnych.
- Tryb EV nadal pozwala nowemu Priusowi na bardzo cich膮 jazd臋 wykorzystuj膮c sam silnik elektryczny z „zerow膮” emisj膮 spalin i z „zerowym” zu偶yciem paliwa;
- Tryb ECO podobnie jak w poprzedniku, maksymalizuje wydajno艣膰 systemu hybrydowego i optymalizuje zu偶ycie paliwa – oszcz臋dza nasz portfel bez zbytniej straty osi膮g贸w. Zapewnia zasi臋g prawie 1150 km!
n- Tryb POWER, nowo艣膰 w Priusie 3 – k艂adzie nacisk na dynamik臋 jazdy maksymalnie wykorzystuj膮c po艂膮czone si艂y obu silnik贸w. W efekcie auto przyspiesza do 100 km/h w nieca艂e 10 sekund (o 1 sekund臋 lepiej ni偶 poprzednik).

Technologia i bezpiecze艅stwo
Prius 3 jest nie tylko ikon膮 stylu i nowoczesnych nap臋d贸w. Obecnie to tak偶e samoch贸d dysponuj膮cy kilkoma rozwi膮zaniami z najwy偶szej technologicznej p贸艂ki w dziedzinie ergonomii.
Jako pierwszy na 艣wiecie oferuje po艂膮czenie dw贸ch system贸w - wentylacji zasilanej energi膮 s艂oneczn膮 przeciwdzia艂aj膮cej podnoszeniu temperatury wewn膮trz samochodu w czasie gdy Prius jest zaparkowany, wraz z systemem zdalnej aktywacji klimatyzacji przy u偶yciu wysoce pojemnej baterii, pozwalaj膮cej och艂odzi膰 wn臋trze w ci膮gu 3 minut przed wej艣ciem do auta. Oznacza to 偶e system baterii s艂onecznych umieszczonych w poszyciu dachu pozwoli nam zdalnie sterowa膰 klimatyzacj膮 wn臋trza, by艣my mogli wsi膮艣膰 do sch艂odzonego ju偶 pojazdu.
To nie wszystko, kierowca ma do dyspozycji wy艣wietlacz na przedniej szybie (HUD – head-up display), kt贸ry pozwala odczyta膰 dane o pr臋dko艣ci, stanie pracy trybu Eco, nawigacji satelitarnej a tak偶e z system贸w Pre-Crash i Cruise Control.
Na kierownicy odnajdziemy zgrabne systemy sterownik贸w. Tym razem s膮 one intuicyjne i bardzo ergonomiczne. Pozwalaj膮 zarz膮dza膰 systemem audio, klimatyzacj膮 i systemem Eco Drive, bez konieczno艣ci patrzenia w d贸艂 i odrywania r膮k od kierownicy, gdy偶 ich graficzne odpowiedniki umieszczono na centralnym wy艣wietlaczu tworz膮c mozaik臋 3D. Ten system jest nie tylko bardzo efektywny ale i efektowny.
O bezpiecze艅stwo dba w standardzie a偶 siedem poduszek powietrznych oraz aktywne zag艂贸wki. Auto wyposa偶one jest r贸wnie偶 w system elektronicznego sterowania hamowaniem (EBC), kt贸ry zawiera Brake Assist (BA), Traction Control (TRC) i Vehicle Stability Control + (VSC +). Prius 3 zosta艂 tak偶e wyposa偶ony w zaawansowany system Pre-Crash Safety zawieraj膮cy Aktywny Tempomat.



Zastosowana po raz pierwszy w Toyocie, technologia LED (dioda elektroluminescencyjna) jest obecnie wykorzystywana w 艣wiat艂ach mijania praz tylnych 艣wiat艂ach stopu. To pozwala na zmniejszenie zu偶ycia energii elektrycznej pojazdu o 30% i wprowadza designerski szyk.
Prius 3 tak偶e mo偶e sam zaparkowa膰. Tak, tak – to jeden z nielicznych samochod贸w na 艣wiecie posiadaj膮cy taki system (Parking Assist). Dzi臋ki zaawansowanemu komputerowi oraz zestawowi kamer i czujnik贸w mo偶e wprowadzi膰 jedynie potrzebne dane i bez sterowania kierownica patrze膰, jak Prius sam wsuwa si臋 mi臋dzy auta ustawione przy kraw臋偶niku. Obecna generacja dysponuje uproszczonym interfejsem u艂atwiaj膮cym wprowadzanie wspomnianych danych.
Prius w liczbach
Wielko艣膰 – segment D (du偶e auta rodzinne)
Emisja CO2 – 89 g/km
Zu偶ycie paliwa – 艣rednio 3,9 l/100 km
Zasi臋g na baku – do 1150 km

PRIUS PLUG-IN
Prius Plug-In wyposa偶ony jest w znany ju偶 z trzeciej generacji modelu system hybrydowy, z t膮 jednak r贸偶nic膮, 偶e baterie niklowo-wodorowe zosta艂y zast膮pione bardziej efektywnymi bateriami litowo-jonowymi. Te drugie maj膮 zupe艂nie now膮 charakterystyk臋, pozwalaj膮 bowiem na znacznie szybsze i bardziej wydajne 艂adowanie, a przy tym s膮 l偶ejsze i zajmuj膮 mniej miejsca. W efekcie pe艂ne na艂adowanie baterii z gniazdka zajmuje zaledwie 1,5 godziny.
Prius Plug-In z nowym systemem baterii p艂ynnie i dynamicznie rozp臋dza si臋 w trybie EV (Electric Vehicle) do 100 km/h (klasyczny Prius do 50 km/h) przy wykorzystaniu jedynie silnika elektrycznego. Przy pe艂nym na艂adowaniu baterii mo偶e przejecha膰 20 km w trybie EV, co jest wynikiem dwukrotnie lepszym od poprzedniej generacji modelu Plug-In. Po roz艂adowaniu baterii system funkcjonuje jak tradycyjny pojazd w pe艂ni hybrydowy, czyli 艂膮czy efektywno艣膰 zar贸wno silnika spalinowego, jak i motoru elektrycznego. To niew膮tpliwie lus i ogromna przewaga nad autami wy艂膮cznie elektrycznymi, kt贸rych zasi臋g nie b臋dzie w przysz艂o艣ci przekracza膰 150-200 km. W efekcie ich kierowcy b臋d膮 skazani na pozostanie w okolicach du偶ych miast wyposa偶onych w sie膰 stacji 艂aduj膮cych. Priusem mo偶emy bez problemu ruszy膰 w dalek膮 podr贸偶 – gdy sko艅czy si臋 艂adunek w bateriach zewn臋trznych auto pojedzie dalej w trybie klasycznej hybrydy.
PARTNERZY BEZPIECZNYCH KIEROWC覹
Toyota Motor Manufacturing Polanddoskonaleniejazdy.plToyota Nowakowski Wa艂brzychRonalPRODUCENT REKLAMTelewizja Wa艂brzychDolno艣l膮ski Portal Gospodarczywa艂brzyszek.pl30 minutStudio Ceramiki Dentystycznejcentrum informacji o regionieWojew贸dzki O艣rodek Ruchu DrogowegoPolicja

dodaj do ulubionych :: napisz do nas :: drukuj
www.bezpieczny-kierowca.pl  |  copyright SN-DESIGN & Lacerta Creative Group