Bezpieczny kierowca
20-letni MATEUSZ BARANOWSKI z Wa艂brzycha zdoby艂 tytu艂 "BEZPIECZNY KIEROWCA 2017”
ABS, ASR, ESP czy 艂a艅cuchy i 艂opata ?
Dodano: 2017-03-25
Warunki panuj膮ce teraz na drodze mog膮 wystawi膰 tych przydatnych pomocnik贸w na bardzo ci臋偶k膮 pr贸b臋. Pewni elektroniki, zimowych opon i swoich umiej臋tno艣ci stajemy do walki ze 艣niegiem i lodem. A mimo to przegrywamy. W贸wczas jedynym ratunkiem w tej naszej bezradno艣ci mog膮 by膰 艂a艅cuchy 艣niegowe. Wyst臋puj膮 w tak wielu rodzajach i rozmiarach ze trudno by艂oby je wszystkie opisa膰. Zach臋cam do ich stosowania jednocze艣nie przypominaj膮c podstawowe zasady ich u偶ytkowania:

1. sprawdzamy czy producent pojazdu nie zabrania u偶ywania 艂a艅cuch贸w
2. Zak艂adamy 艂a艅cuchy tylko na opony zimowe najlepiej na felgach stalowych
3. Montujemy 艂a艅cuchy tylko na o艣 nap臋dow膮 (wyj膮tek 4x4 i tylno nap臋dowe)
4. Przetrenujmy zak艂adanie 艂a艅cuch贸w w gara偶u
5. Ruszamy 艂agodnie tak, aby nie spowodowa膰 buksowania k贸艂
6. Nigdy nie przekraczajmy 50 km/h.


Uk艂ady ABS, ASR, ESP wyst臋puj膮 w ju偶 w wi臋kszo艣ci aut. Rozszyfrujmy dzia艂anie ty trzech system贸w, kt贸re stanowi膮 niejako trzon spotykanych system贸w i uk艂ad贸w poprawiaj膮cych trakcje samochodu.

ABS - uk艂ad przeciwpo艣lizgowy zapewniaj膮cy optymalne hamowanie z jednoczesnym zachowaniem kierowalno艣ci auta. Mo偶e on jednak wyd艂u偶y膰 drog臋 hamowania przy z艂ych oponach, niesprawnych amortyzatorach czy na lu藕nej nawierzchni, np. na szutrze.
ASR - zapobiega buksowaniu k贸艂 podczas ruszania z du偶ym gazem. Gdy czujniki zarejestruj膮 za szybkie obroty k贸艂, wysy艂aj膮 sygna艂 do komputera steruj膮cego hamulcami i odpowiednie ko艂o jest przyhamowywane. Towarzyszy temu najcz臋艣ciej zd艂awienie mocy silnika, aby moment na kole by艂 mniejszy i mog艂o ono odzyska膰 przyczepno艣膰.
ESP - czuwa nad stabilno艣ci膮 pojazdu, zabezpiecza przed bocznymi po艣lizgami, zapewnia bezpieczne pokonywanie zakr臋t贸w.

Przy wyborze i zakupie cz臋sto kierujemy si臋 wyposa偶eniem samochodu w r贸偶nego rodzaju dodatki poprawiaj膮ce komfort podr贸偶owania zapominaj膮c lub spychaj膮c na drugi plan bezpiecze艅stwo. Niestety nawet, je艣li kierujemy si臋 wzgl臋dami bezpiecze艅stwa to nasza wiedza ogranicza si臋 do urz膮dze艅 biernych a nie czynnych. Wyj膮tek stanowi tu system ABS.
Ale i on p贸藕niej bywa 藕le wykorzystywany. Dzia艂anie tych system贸w odbywa si臋 poza kierowc膮 a on mo偶e tylko zauwa偶y膰 efekty. Upewnijmy si臋, w jaki systemy zaopatrzony jest nasz samoch贸d, jak dzia艂aj膮 i jak wp艂yn膮 na nasze bezpiecze艅stwo.Posiadanie nawet najnowocze艣niejszymi systemami nie zwalnia jednak kierowcy z my艣lenia i ostro偶no艣ci. Pami臋ta膰 nale偶y ze uk艂ady te dzia艂aj膮 tylko w pewnym zakresie, zale偶nym od pr臋dko艣ci, stanu nawierzchni, amortyzator贸w i opon. Po przekroczeniu granicznych warto艣ci nie pomo偶e ani ABS, ani ESP czy ASR - poniewa偶 auto straci kontakt z nawierzchnia. Przestrzegam wiec przed zbytnim zaufanie do tego typu system贸w.
PARTNERZY BEZPIECZNYCH KIEROWC覹
Toyota Motor Manufacturing Polanddoskonaleniejazdy.plToyota Nowakowski Wa艂brzychRonalPRODUCENT REKLAMTelewizja Wa艂brzychDolno艣l膮ski Portal Gospodarczywa艂brzyszek.pl30 minutStudio Ceramiki Dentystycznejcentrum informacji o regionieWojew贸dzki O艣rodek Ruchu DrogowegoPolicja

dodaj do ulubionych :: napisz do nas :: drukuj
www.bezpieczny-kierowca.pl  |  copyright SN-DESIGN & Lacerta Creative Group